Sådan sikrer du den gode brugeroplevelse (UX)

Du bør betragte din hjemmeside som din online markedsførings hårde kerne. I dag er en velfungerende og brugervenlig hjemmeside fuldstændig uundværlig – og din hjemmeside er det vigtigste værktøj i din online markedsførings værktøjskasse. 

Din hjemmeside er guld værd – hvis den altså fungerer, som den skal.

Tænk bare på, at den faktisk sælger for dig 24 timer i døgnet! Derfor er din hjemmeside potentielt din største indtjeningskilde, din bedste sælger og kernen i hele din virksomhed. 

Men står din hjemmeside lige så skarpt, som den fortjener? Giver den mening? Er den nem for dine kunder at navigere rundt i? Giver den dine besøgende lyst til at tage skridtet videre og blive kunder?

Fat mod, min ven. Vi har strikket en guide sammen til dig her, hvor du får 8 gode råd til at forbedre din hjemmesides brugervenlighed (UX/User Experience)

1. Less is more

Du skal bestemt ikke være bange for luftige sider med hvide pladser eller “tomrum” – det er nemlig ikke bare ubrugt plads. Det er derimod helt essentielt i et brugervenligt hjemmesidedesign. 

Du skal i denne forbindelse tænke på din hjemmeside lidt ligesom skandinavisk indretning: Når der er lyst og luftigt, kan man bedre fokusere på det vigtige – og det er uanset om det er tekst, et billede eller en Børge Mogensen stol. 

2. Din hjemmeside bør være som en Ferrari

Ikke rød, ikke dyr og heller ikke uopnåelig. Men hurtig i optrækket. 

For en besøgende på din hjemmeside er der ikke noget mere frustrerende, end hvis en side er langsom til at indlæse. Du kender det, vi kender – og resultatet af en langsom hjemmeside er, at man finder det, man søger et andet sted. 

Så find ud af, hvor hurtigt det går på din side. Det kan Google hjælpe dig med gratis, og herefter er det bare at optimere, så du til sidst ender med en hjemmeside, der lever op til Ferrari-standarder. 

Et fif er at komprimere dine billeder, før du uploader dem til din hjemmeside – store billedfiler er nemlig en af de helt store syndere. 

3. Glem aldrig CTA’er

Dine besøgende er allerede vant til at lede efter bestemte ting og ledetråde på en hjemmeside – så sørg for at give dem det! Her handler det i den grad om at have tydelige CTA’er, som dine besøgende nemt kan tilgå. 

Det skal ikke være noget, som dine besøgende skal lede længe efter – så ender de bare med at finde det et andet sted. 

Så: Inkorporerer tydelige CTA’er, hvor det tydeligt fremgår, hvor det leder dem hen. Det gælder både for kontaktformularer, tilmelding af nyhedsbreve, se mere og så videre. 

4. Søg og du skal finde

Det er ikke nødvendigvis alle hjemmesider, hvor det er relevant – men sandheden er, at en søgefunktion er noget, som langt de fleste er ret vilde med. 

Som besøgende kan man nemt finde det, man leder efter. Og ved hjælp af en simpel søgefunktion, kan en hel hjemmeside pludselig fremstå meget mere overskuelig. 

5. Dine hyperlinks skal være nemme at finde

Intern linkbuilding er altid lækkert – specielt for dig. Men du må ikke glemme også at gøre det nemt og lækkert for dine besøgende. 

Gør dem nemme at identificere, så dine besøgende ved præcis, hvor de skal trykke for at komme derhen, de gerne vil.

De fleste af os genkender tydeligst links, hvis de er blå og understregede. Men leg lidt med grafikken – der er flere måder at gøre det på. 

6. Et billede siger mere end 1000 ord

Billeder er vigtige på hjemmesider. Det ved du sikkert allerede godt. Men det handler også om at bruge dem med omhu og omtanke. En besøgende kan nemlig lynhurtigt afkode, om billedet på din hjemmeside siger noget om dig – eller om det bare er et generisk stock-photo.

Så: Selvom stockphotos kan være af høj kvalitet, så er det altid bedre at være personlig – det skaber nemlig et engagement mellem kunde og brand. 

7. Vær konsistent

Her skal vi igen tilbage til det der med indretning. Det er nemlig vigtigt, at der på din hjemmeside er en rød tråd. Ligesom det er lækkert, hvis der ikke er fire forskellige typer af trægulv i en bolig, så er det lækkert, hvis der er en konsistens og sammenhæng på din hjemmeside. 

Det signalerer professionalitet, og dine besøgende undgår at blive unødigt forvirrede. 

8. Vær smartphone-venlig

Din hjemmeside er simpelthen nødt til at være mobilvenlig. Og også gerne tabletvenlig. For sandheden er, at rigtig mange kommer til at tilgå din hjemmeside via deres smartphone. Og hvis din hjemmeside ikke fungerer på den platform, mister du en potentiel kunde. 

Så: Din hjemmeside skal være nem at navigere i uanset hvilken platform, man tilgår den fra.

Er du blevet inspireret?

Skal i have asssistance til at udtrykke jer?

Er jeres kompetencer et andet sted end visuel branding? Så kontakt os endelig, så kan vi lige starte med en kop kaffe og se om der er fundament for et samarbejde.

Lad os tage en snak!

Skal vi tage en snak?

kontakt os for en snak – så kan vi se om der er kemi til at skabe succesfulde resultater sammen.